Mikä on oikea hinta?
(VANHA, KESKENJÄÄNYT TARINA KOKONAISUUDESSAAN TÄNNE SIIRRETTYNÄ)
Puolipäivä. Ihmisiä tungeksi kaduilla poikkeuksellisen paljon ja toisinaan jouduin jopa miettimään, minne väistäisin kiivaasti etenevää väkijoukkoa. Kevyitä lumihiutaleita oli alkanut leijailla alas valkoiseksi valahtaneelta taivaalta ja ilmeisesti kaikki eivät olleet osanneet varautua moiseen yllättävään tilanteeseen. Muutamat lapset, jotka olivat päässeet koulusta aikaisemmin, yrittivät kielillään pyydystää noita kovin kummallisia haituvia ja törmäilivät puolivahingossa toisiinsa. Hymyilin lasten riemulle ja mietin kotimaatani ja sen lumisia talvia. Jollakin tapaa ikävöin kaikkea Norjassa olevaa - pientä suloista kotiamme, äitini tekemää tuoretta leipää ja isän kotiin kantamaa lohta. Ja samaan aikaan toinen puoleni käski minua keskittymään ja unohtamaan kaiken. Koska olihan minulla ollut muitakin syitä lähteä kuin pelkkä työpaikka. Se vain oli tarjonnut suunnan, kohteen, antanut toisille kerrottavan syyn lähteä. Omiani en halunnut täysin paljastaa. Kenelle muka olisin kertonut?
Hymähdin hiljaa. Aamu oli kulunut sisällä siivoillen ja muita kotitöitä tehden. Jossain välissä olin ehtinyt poiketa kaupassakin ostamassa lehden, leipää ja tarpeita ruokaa varten. Suunnittelemaani makaronilaatikkoa en kuitenkaan ollut ehtinyt tehdä, kun jo muistin sopineeni käynnistä Yöpaimenessa. Olin vetänyt muutaman leivän nassuuni ja sännännyt matkaan, sillä halusin ehtiä ajoissa perille. Olimme Sherin kanssa sopineet tapaamisen yhdeksi, mutta matkaankin upposi yllättävän paljon aikaa - etenkin, kun apostolinkyyti oli toistaiseksi ainoa keinoni päästä kennelille.
Olin taittanut arviolta puolet matkasta, kun muuten niin hiljaisen äänimaiseman rikkoi ensin vaimea mutta koko ajan voimistuva hyrinä. Auto. Kyllä, se oli auto. Tie ei ollut erityisen hyvässä kunnossa eikä etenkään erityisen leveä, joten olin jo valmis hyppäämään pientareelle, kun auto päättikin pysähtyä. Seisoin tyhmänä, ehkä jopa vaivaantuneena paikallani ja lopulta ymmärsin kuskin viittovan minua lähemmäs. Otin muutaman epävarman askeleen ja yritin tähystää katsekontaktia auton kuljettajaan: nuoreen, noin omanikäiseeni nuorukaiseen.
"Minne matka kultakutri?" nuorukainen virnisti.
"Kennelille. Tarkoitan.. Yöpaimeneen", mutisin punastellen.
"Sitten meillä onkin sama määränpää. Hyppää kyytiin."
"Kyllä minä kävellenkin.."
"Taidatkin olla niitä harvoja, joille ei kyyti kelpaa. Tule nyt, en minä pure. Murisen korkeintaan."
"Jos ei siitä ole vaivaa."
"En kai tarjoaisi kyytiä, jos siitä on vaivaa. Tule nyt. Kaksin on aina mukavampi."
Hymyilin pienesti ja lopulta kiersin auton toiselle puolelle. Miekkonen ehti avata oven ennen kuin ehdin edes harkita moista elettä. Hämilläni mutisin jotain kiitoksen tapaista ja vedettyäni oven perässäni kiinni matka sai jatkua, tällä kertaa aikaisempaa reippaammalla vauhdilla - kiitos nelipyöräisen ajoneuvon.
"Oletko uusikin hoitaja? En ole nähnyt sinua ennen."
"En minä kauaa ole hoitanut. Vasta tutustutaan Kaapon kanssa."
"Vai että Kaapon hoitaja. Hauska tutustua. "
"Mm. Mikä sinun nimesi on?"
"Nimi? Minun? Hämmentävä kysymys kerrassaan. Yleensä kysytään, miksi menen Yöpaimeneen tai miten raskasta on käydä kennelillä koulun ohella. Mutta että nimi.."
Virnistin pienesti pojan teatraaliselle tyrmistykselle.
"Jos yhtään helpottaa, niin... minä olen Mousku."
"Mousku? Mistä se tulee?"
"Älä kysy. Se on iankaikkisen vanha tarina."
"Sitten sinun täytyy olla todella vanha. Täytyy sanoa, että aika hyvin olet säilynyt. Minä olen Maxxie. Pitäisi auttaa jotain uutta hoitajaa kaupalla. "
"Niinkö? Tai siis, lupasin Sherille, että hinnoittelisin kaupan tuotteita tänään."
"No jo on. Se taidat sitten olla sinä, jota olen luvannut opastaa. Hyvä, että tuli hoidettua tutustumiset tässä matkalla - säästyy sekin aika", Maxxie iski silmää ja kaartoi auton päärakennuksen eteen.
"Mitäs nyt? Pitäisikö minun käydä Sherin luona?" kysyin hiljaa.
"Luulen, että voimme hyvin mennä aloittamaan ilman häntäkin. Jos tosiaan olet luvannut auttaa hinnoittelun kanssa. "
Nyökkäsin nopeasti ja nousin autosta. Maxxie kiersi auton taakse ja kaivoi takaluukusta kaksi pahvilaatikkoa, kolmannen suhteen hän viittasi minulle. Nappasin laatikon käsiini, mutta jouduin laskemaan sen hetkeksi alas painon ollessa enemmän, mitä olin odottanut. Lopulta sain hyvän otteen ja onnistuin kuin onnistuin kantamaan laatikon virnuilevan pojan perässä kaupan luokse. Maxxie virnisti ja pyysi minua odottamaan, kun hän itse kävisi sulkemassa auki jääneen peräluukun.
Laskin laatikon käsistäni pojan kääntäessä selkänsä poistuakseen ovelta. Vedin syvään henkeä, katselin tyhjää pihaa ja mietin, mitä Kaapolle mahtoi kuulua. Ehtisin ehkä käydä katsomassa sitäkin, mikäli hinnoittelu sujuisi joutuisaan. Muussa tapauksessa joutuisin odottamaan seuraavaan päivään, sillä olin luvannut soittaa äidilleni ja kertoa pakolliset kuulumiset - niin paljon kuin kyseinen puhelu minua jo valmiiksi ahdistikin.
Askeleet lähestyivät. Max nosti kantamani laatikon omiensa päälle, pujottautui avaamaan oven ja päästi minut sisään ennen kuin nosti laatikkopinon. En ollut vielä aikaisemmin ehtinyt poiketa kaupan puolella, mutta ensivaikutelma oli kaikkea muuta kuin olin odottanut. Paikka oli paljon tilavamman näköinen kuin antoi ulkoa päin ymmärtää - neliöt oli käytetty tarkoin hyödyksi, mutta siitäkään huolimatta mistään ei pursunut ylimääräiseltä vaikuttavaa tavaraa. Siisti ja ehjä kokonaisuus. Hymyilin Maxxielle, mutta en kuitenkaan osannut sanoa mitään järkevää. Niin paljon kuin mieleni tekikin sanoa edes jotain.
"Aloitetaan näistä uusista laatikoista, että saadaan ne hyllyyn. Tässä on Prime Shepherdin koirankeksejä, tässä ja tässä Nicitan lihatikkuja sekä palkkauspaketteja. Palkkauspaketit ovat 8 euroa, muut 5. Osaatko käyttää hinnoittelijaa?"
"Sellaista tarrakonetta, josta tulee punaisia lipuskoja hinnan kanssa?"
"Tai valkoisia tai keltaisia. Riippuu tarroista. Mutta niin, osaatko?"
"En. Mutta ei kai se kauhean vaikeaa voi olla. Ehditkö näyttää?"
"Sitä varten olen täällä. Odotas. " Maxxie kyyristyi tiskin taakse ja nosti esiin mustan tarroituskoneen. "Näistä rullista väännät esiin oikean hinnan. Sen jälkeen painat tästä nappulasta, vapautat sormen ja kiinnität tarran tuotteeseen. Voin näyttää vielä käytännössä. "
Seurasin Maxxien ohjeistusta tarkasti. Koneen toimintafilosofia ei vaikuttanut erityisen vaativalta. Eri asia oli, muistaisinko vaihtaa hinnan toiseksi, kun siirtyisin seuraavaan tuotteeseen. Maxxie seurasi työskentelyäni alkuvaiheessa, mutta siirtyi sen jälkeen tiskin taakse miettimään seuraavaa tilausta. Hänestä oli varmasti suuri apu Sherille. Ajatukseni tuntuivat harhautuvan aivan muualle, joten jouduin terästäytymään kunnolla ja keskittymään siihen, etten huitaisi tarroja vahingossa vääriin kohtiin miten päin sattuu.
Ensimmäinen laatikko tyhjeni melko äkkiä, samoin toinen. Sen jälkeen olikin aika suorittaa operaatio hinnan vaihto. Väänsin pieniä rullia koneen päällä, kunnes sain muotostettua oikean summan. Hymyilin ylpeänä itsestäni - en ollut joutunut turvautumaan apuvoimiin - mutta hymyni hyytyi varsin nopeasti, kun olin työntämässä valmiita pusseja paikoilleen. Ensimmäiset pussit näyttivät oikeilta, mutta ne, joiden kyljessä piti olla 8,00e olivatkin saaneet kylkiinsä komeilemaan summan 80,0e. Irvistin pienesti, tuijotin konetta lattialla ja nostin sen käsiini. Miten hienoa - olin ajatuksissani poistanut pilkun oikeasta kohdasta ja tunkenut sen väärään väliin. Ei kun uudestaan hinnoittelemaan.
Laatikoiden tyhjennyttyä käännyin Maxxien puoleen.
"Pitäisikö näille tehdä jotain?" kysyin laatikoiden suuntaan viittoen ja nuorukainen ojensi tiskin takaa mattopuukon.
"Et varmaan tarvitse opastusta sen suhteen?" poika virnisti.
Pudistin päätäni ja annoin mattopuikon laulaa. Teipit poikki, laatikot siististi "lyttyyn" ja pinoon päällekäin.
"Onko nyt hyvä? Tarvitsetko vielä apua jossain?"
"Nyt on hyvä. Nappaan nuo laatikot mukaani, kun lähden. Voit jättää ne siihen... Meinaatko käydä vielä Kaapon luona?"
"Yritän ainakin ehtiä. Tuntuu kurjalta, jos en käy moikkaamassa sitä. Onko sinulla vielä paljon töitä tilauksen kanssa?"
"Ei. Kyllä tämä tästä. Jos haluat, voin heittää sinut mennessä kotiin. Saat vähän lisäaikaa Kaapon kanssa. "
"Se olisi mukavaa."
"Niin minustakin, kultakutri. Huikkaa, kun olet valmis. "
Hymyilin Maxxielle nopeasti ja pujahdin pihalle. Nahkaisten nilkkurieni pohjat painuivat vuorotellen maahan, kun etenin määrätietoisesti keskemmälle pihaa. En ollut tajunnut, ettei Sher ollut koskaan saapunut kaupalle, ennen kuin kuulin tutun äänen huutavan nimeäni. Sher hölkötti agilityhallin suunnasta ja heilutti kättään herättääkseen huomioni entistä tehokkaammin.
"Anteeksi, etten ehtinyt kaupalle. Saitko apua?"
"Ei mitään Sher. Maxxie auttoi.. Toivottavasti työ on suoritettu tarpeeksi hyvin."
"Eiköhän se ole. Etsitkö Kaapoa?"
"Itse asiassa joo. Osaatko sanoa, missä se on?"
"Melisa, oppisopimusopiskelijamme, suuntasi sen kanssa agilityhallille lämmittelemään. Hän lupasi ohjata teille pienet harjoitukset, jos vain haluat."
"Oikeasti? Se olisi aika kivaa! Taidankin suunnata sinne."
"Tule kaakaokupposelle, kun olette saaneet treenattua tarpeeksi!"
"Varmasti tulen. Nähdään!"
Syöksähdin juoksuun kohti agilityhallia. Maahan oli ehtinyt päivän aikana kerääntyä kevyehkö untuvakerros, joten jokainen askeleeni jätti maahan selkeän, tumman kengänjäljen. Joskin vauhdin vuoksi lähes jokaisesta kuviosta puuttui osa tai vähintäänkin se oli suttaantunut vauhtiraidaksi - useimmiten kyse oli kantapäästä. Oikea ongelmatapaus.
Sisältä hallista löysin tutun koiran ja tytön, jonka olin nähnyt ehkä kerran. Sherin kertoman perusteellakin osasin kuitenkin yhdistää hänet Melisaksi, joten oloni ei ollut niin epävarma, mitä se usein uusien ihmisten kohtaamistilanteissa oli. En alkuun sanonut mitään vaan tyydyin seuraamaan kaksikon lämmittelyä. Siihen sisältyi nopeita ja helppoja harjoitteita - perustottelevaisuutta sisältäen mm. istumista, maahanmenoa, seuraamista ja luoksetuloa. Silloin tällöin vaaleahiuksinen neitokainen tarttui maassa lojuvaan vetoleluun ja leikitti sillä urosta. Tytön heittäessä lelun kauemmas Kaapo säntäsi hakemaan sitä ja äkkäsi minut ovensuusta. Se ei ehtinyt hetkeksikään pysähtyä, kun jo syöksyi hurjaa vauhtia tervehtimään tuttua naamaa.
"Kas hei, Kaapo. Huomasithan sinä minut", naurahdin toisen innokkuudelle.
"Sinä olet ilmeisesti Mousku? Haluatko ohjatun treenin?" Melisa huudahti kauempaa.
"Juu, ehdottomasti. Jotain olisi kiva kokeilla. Olen kovin innostunut agilitysta ja rally-tokosta, mutta kumpaakaan en ole kovin paljoa treenannut. Ainakaan koiran kanssa", virnistin nopeasti.
"No, jospa kokeillaan vähän rally-tokon alkeita? Se on ainakin letkeämpää kuin varsinainen toko. Ja sitä Kaapo ei ainakaan ole kauheasti harjoitellut, joten saatte aloittaa 'puhtaalta pöydältä'. Jos niin voi sanoa."
"Se käy hyvin. Tarvitsenko jotain? Nameja minulla onkin, mutta.. Naksutinta tai muuta?"
"Naksutin kyllä helpottaa, jos olet sitä kokeillut. Löydät sellaisen tuolta seinältä. Siitä koukusta."
Kipaisin hakemassa itselleni naksuttimen. Tuon kummallisen kapistuksen, jollaisen olin itsekin joskus hankkinut - siitäkin huolimatta, ettei omaa koiraa tai muutakaan lemmikkieläintä vielä ollut. Muutamaan kertaan olin kuitenkin päässyt ystävieni koirien ja satunnaisten yökyläilijöiden (nelijalkaisten sellaisten!) kanssa testailemaan vekottimen toimintaa. Kokeilujeni perusteella se oli varsin hyödyllinen ja asioita helpottava vekotin.
Melisa johdatti meidät melkein tunniksi rally-tokon saloihin. Kokeilimme hänen ohjeistuksillaan erilaisia käännöksiä ja vierellä kulkemista. Aivan lopuksi käskin Kaapon eteeni istumaan. Askel. Istu. Kaksi askelta. Istu. Kolme askelta. Istu. Palkitsin uroksen nameilla ja vetoleikillä, josta se innostui poikkeuksellisen paljon. Ilmeisesti treeni oli ollut myös sen mieleen. Itse puhkuin ainakin siinä määrin innosta, että paloin jo halusta päästä kotona toteuttamaan merkkilappuja, jotka voisin roudata seuraavalla kerralla rataa varten paikalle. Ja uusiin liikkeisiin tutustuminen! Voi mikä riemu ja ilo! Huokaisin hiljaa ja käännyin vielä kiittämään Melisaa:
"Kiitos paljon tästä perehdytyksestä lajin pariin. Oli mielettömän kivaa!"
"Mukava kuulla. Ulkona mahtaa olla jo pimeää. Oletko miten liikkeellä?"
"Kävellen.. Tai siis, Maxxie lupasi heittää minut kotiin. Kun olen valmis. Mutta Sher tarjoaa kaakaon ennen sitä. Tulisitko sinäkin? Siitä ei varmasti ole haittaa."
"Vai Maxxie tarjoaa kyydin", Melisa virnisti, "sellainen se poika on. Tarjoaa kyytejä kaikille ja kaikkialle, aina vaan. Kannattaa varoa sen hurmuripojan taka-ajatuksia."
"Oikeasti? Tai no, mitä minä ihmisistä mitään tiedän. Sinä olet kuitenkin tuntenut hänet pidempään. Mutta mennäänkö nyt?"
"Juu, mennään ihmeessä. Voi olla, että kaako jäähtyy muuten."
Vain hetkeä myöhemmin sain kietoa viileät käteni lämpimän kahvikupin ympärille ja vetää sieraimiini suklaisen kaakon tuoksua. Sekoittelin hajamielisesti lusikallani tummaa nestettä ja mietin kaikkea Englannissa tapahtunutta. Kaikkea sitä, mitä olin jo nyt saanut kokea. Olin melkein nukahtaa pöydän ääreen, kun Maxxie lopulta ilmestyi päärakennuksen ovesta sisälle: "Hei kultakutri, unohdit' sä mut?"
Tyrmistynyt ilme levisi kasvoilleni, kun pyörittelin hölmistyneenä päätäni. Anteeksi mitä? Kultakutri? Oliko hän kutsunut minua sillä nimellä jo aiemmin? Voi voi..